maandag 28 juni 2010

Vanille Cheese Cake...



Dit recept komt uit een oude Landleven. Ik heb vorige week net als zovelen van jullie ook heerlijk op een ligstoel in de tuin gelegen. Dan pak ik een stapel tijdschriften erbij, die liggen bij mij op een sidetable op maand/seizoen, dus nu liggen er allemaal juni, juli & aug nummers om heerlijk bij weg te dromen en ideeën op te doen. Deze zag er wel heel lekker uit voor het weekend en niet al te moeilijk want dan haak ik af! (maandag mezelf gewogen en je gelooft het niet maar er was evengoed weer wat af, het gaat gestaag door!)

Vanille Cheese Cake
(kok Gerard Koopmanschap bron: Landleven mei/juni 2003)

Voor de bodem:
  • een pak volkoren biscuit
  • 100 gram gesmolten boter
  • 2 e.l. maple syrup (esdoornsiroop/ahornsiroop)
Voor de vulling:
  • 500 gr. kwark
  • 500 gr. roomkaas (bijv. mascarpone of monchou)
  • 3 grote eieren
  • 170 gr. suiker
  • merg van 3 vanille stokjes ( ik heb 3 zakjes vanillesuiker gebruikt)
  • 30 gr. aardappelmeel/maizena
  • t.l. bakpoeder
  • sap van halve citroen
  • rasp van een citroen
Voor de saus:
  • 500 gr. bosvruchten (ik heb 1 pot Rote Grütze gebruikt omdat ik die toevallig nog in huis had uit Duitsland maar kun je hier ook bij de supermarkt kopen, maar vers is natuurlijk het lekkerst!)
  • een scheut crème de cassis
  • 10 gr. aardappelmeel/maizena
  • suiker (naar smaak)
Begin met de bodem. Maal de biscuit fijn en doe de kruimels in een kom. Smelt de boter en voeg die toe, samen met de maple syrup. (ik heb gewone keukenstroop gebruikt) Roer het mengsel goed door elkaar en druk het stevig aan in een springvorm van 26 cm... (ik gebruik voor een kwarktaart tegenwoordig een bodem van verkruimelde Bastogne koeken en gesmolten boter wat heel lekker is! Ik heb bij dit recept de tarwebiscuits aangehouden maar ben er niet kapot van) Daarna volgt de vulling. Maak eerst een papje van v/h aardappelmeel/maizena en het bakpoeder met een beetje melk, om klontjes te voorkomen. Meng dit samen met de resterende ingrediënten i/d keukenmachine tot een gladde massa. Stort het i/d vorm, en bak de taart af in ca. 45-50 min. op 155 graden. Als de taart te hoog rijst, open dan de heel even de ovendeur om te voorkomen dat de bovenkant barst.
Voor de saus moet je eerst een scheutje water met eenzelfde hoeveelheid crème de cassis binden met het aardappelmeel/maizena. Voeg daarna de suiker toe naar smaak. Als het een stevig papje is, roer je voorzichtig de (diepvries) bosvruchten er doorheen. Proef nog wel even want soms is het zuurder dan verwacht. In dat geval kun je de vruchtensaus nog nazoeten met poedersuiker. Roer niet te veel want dan gaan de vruchten stuk! Verdeel de saus over de bodem...

Bon appetit!

Binnenkort volgt het familie kwarktaart recept... Ik zie hier en daar van die kant en klaar dingen voorbij komen terwijl het zo'n simpele taart is om vers te maken zonder al die zakjes met chemische poedertjes!

10 opmerkingen:

VM Creation Atelier zei

Ooohhh...wat zou het lekker zijn!!!-)*

Ik wil zeker proberen te maken,heel erg bedankt voor het recept,Annemiek:-)*

Liefs,
***Violetta***

Claudia Leertouwer zei

Altijd al eens zelf een kwarktaart willen maken, ik ben benieuwd!

Groet, Claudia

Anita zei

Ik ga hem beslist eens maken!!Het is nu bijna half 1 als ik dit intik en je begrijpt ik snak wel naar een hapje!!Dan komen dit soort foto's wel hard aan!Knap van je dieet hoor.Ik weet het is af zien.Zou er zelf ook wel wat afwillen ,niet dat ik erg dik ben maar ja je veranderd toch in de loop van de jaren!!Maar ik veer elke keer weer terug naar hetzelfde gewicht!!Of ik moet levenslang erg streng zijn voor mij zelf!!Wil ik eigenlijk ook niet.
Ik ga maar eens een gezond broodje maken!!
Groetjes,Anita

Mayflower zei

Dat ziet er zeker heel lekker uit Annemieke en ik wil natuurlijk ook gelijk het recept voor een paar kilo minder van je weten hihi. Wat met al die lekkere taartrecepten komen er bij mij alleen maar kilo's bij.
Kijk uit naar je volgende recept en bedankt voor je lieve felicitatie voor mijn zus.
Lieve groet, Mea

by kuzz zei

Aaaah heerlijk, wat ziet dat er lekker uit!
En ik was net van plan om ook een paar kilootjes kwijt te raken (proberen hoor...) maar als je dit voorbij ziet komen mmmm! Wat goed dat het bij jou wel lukt!
Ik ga even een zomerstop inlassen... het is soms zo druk met de kids en we leven lekker veel buiten zodat er dagen zijn dat er niet zoveel van bloggen komt!
Fijne zomer en ik kom natuurlijk af en toe eens even "langs"!
lieve groet, Erna

Anoniem zei

Hmmm..dat ziet er heerlijk uit. Bedankt voor het recept ga het zeker overnemen en het eens uit proberen.
Lieve groet Tilly.

Pierelantijntjes zei

Zooo dat ziet er heerlijk uit. Ik heb ook nog een hele stapel tijdschrifen liggen om lekker door te spitten.
Lieve groetjes van Ester

De Ruijsbroekjes zei

Aaargh die ziet er wel heel lekker uit ! Die wil ik zeker ook eens maken !

kwispellust zei

mmmmmmmmm ik verwacht deze taart wel als we eens bij jullie langs komen, hoewel een kwarktaart is ook goed hoor ;-)

Ger zei

Waar het winnen van een Give Away al niet goed voor is....

Nou heb ik wel niks gewonnen....maar ik kom daardoor wel hier terecht.....en het voelt alsof ik de gelukkige ben;-)

Wat een feest om op dit leuke blog terecht te komen!
Ikke....zie vanalles......en wil alle posten tegelijk bekijken, maar eerst heb ik mij bij je volgers gemeld en dan stel ik me even voor op deze manier.
Ga snel nog wat lezen en kijken.

Neem geheel vrijblijvend ook eens een kijkje in mijn ''Hoorn Des Overvloeds''

Proficiat!!!
met je heksenhoed.

Fijne avond!
Groet,
Ger